map markerul. Postępu 3, 02-676 Warszawa
facebook

Magazyn w dobie e-commerce

Rosnące zainteresowanie handlem elektronicznym zmusza przedsiębiorców do zmiany dotychczasowych strategii sprzedaży, a to z kolei wymaga dostosowania operacji logistycznych i organizacji magazynów do nowych potrzeb. Szybka realizacja dostaw oraz niesłabnące zapotrzebowanie na zasoby ludzkie mają duży wpływ na wybór samej lokalizacji powierzchni magazynowych. 


Rynek e-commerce w Polsce

Rynek e-commerce w Polsce to jeden z najprężniej rozwijających się rynków w Europie. Jeszcze w 2000 roku łączną powierzchnię magazynów w Polsce podawano w setkach tysięcy metrów kwadratowych. Nie było wówczas mowy o wydzielaniu osobnych powierzchni dostosowanych stricte pod sprzedaż elektroniczną, ze względu na małe zainteresowanie odbiorców tego typu zakupami, zwłaszcza że samych internautów było tylko około 3 milionów. Obecnie przeszło 28 milionów osób w Polsce korzysta z tej formy zakupów, dzięki czemu e-commerce znajduje się w swej szczytowej formie, a jego wartość przekroczyła już 50 mld złotych. 

Zainteresowanie powierzchniami magazynowymi w Polsce nie słabnie, wciąż najatrakcyjniejsza pod tym względem jest część centralna (głównie Warszawa i okolice), choć w miarę rozwoju przemysłu i stosunków handlowych równie atrakcyjne stają się takie lokalizacje, jak zachodnia lub północno-wschodnia część kraju.


Magazyny dla e-commerce

Wobec magazynów zaopatrujących branżę e-commerce stawia się szczególne wymagania. Szybkie przyjęcie dostaw i równie sprawne przygotowanie towaru, a także jakościowa kompletacja przy znacznych wahaniach wolumenów w okresach szczególnych (np. święta, wyprzedaży sezonowe) to główne wymagania wobec funkcjonowania takich magazynów. Niezwykle ważne jest zatem właściwe zaplanowanie infrastruktury magazynowej i przygotowanie powierzchni składowania w ten sposób, by zapewnić wydajność i płynność całego procesu sprzedaży. Dla efektywniejszego wykorzystania przestrzeni magazynowej ich właściciele wybierają bardzo rozbudowane regały paletowe lub decydują się na antresole, dzięki którym łatwiej i bardziej praktycznie można zagospodarować wolną przestrzeń, by odpowiadała indywidualnym potrzebom przedsiębiorców. Antresole takie są w pełni zautomatyzowane, zaopatrzone m.in. w regały półkowe, windy, taśmociągi  dla towarów.

Magazyny z branży e-commerce to bardzo nowoczesne obiekty. Coraz większe zainteresowanie zakupami w Internecie generuje większy popyt, a rosnąca ilość zamówień wymaga od właścicieli przedsiębiorstw lepszej organizacji i błyskawicznej realizacji zamówień. Pełna automatyzacja magazynów jest odpowiedzią na potrzeby zarówno klientów, jak i przedsiębiorców. W celu skrócenia czasu kompletacji, a zatem szybszej realizacji zamówień, wprowadza się wiele innowacyjnych rozwiązań z technologicznymi nowinkami i specjalistycznymi oprogramowaniami na czele, które niwelują wszelkie ewentualne pomyłki na etapie kompletacji towaru.


Magazyny wielkopowierzchniowe e-commerce w Polsce

Poza magazynami o nieznacznych powierzchniach, zazwyczaj na obszarach miejskich, powstają również gigantyczne budynki magazynowe. Takim obiektem może się pochwalić Zalando, jeden z największych sklepów internetowych w Europie, którego powstający w Olsztynku magazyn będzie dysponował łączną powierzchnią przeszło 120 tysięcy m2. Inny budynek magazynowy o nieco mniejszej, choć nadal zawrotnej powierzchni liczącej prawie 47 tysięcy m2 zlokalizowany jest w Mszczonowie i obsługuje sieć sklepów Auchan. Magazyn ten jest w stanie zaoferować pracę 400 osobom. W tej samej lokalizacji znajduje się magazyn koncernu Norauto Polska, odpowiadający za obsługę logistyczną zamówień, składanych drogą internetową. Tak duża przestrzeń pozwala na składowanie prawie 2700 różnych rodzajów artykułów. 

Rozszerzenie sprzedaży o kanał e-commerce wymusiło na operatorze dostosowanie przestrzeni magazynowej do specyfiki pracy. Nowa organizacja miejsc składowania, integracja systemów zarządzania magazynem oraz doręczania artykułów do klienta to tylko niektóre wprowadzone zmiany.